среда, 8 февраля 2017 г.



Тема: «Шкідливий вплив куріння на організм підлітків»
Мета: інформувати учнів про негативний вплив тютюну на здоров’я не лише того, хто палить, але й оточуючих; про ризик розвитку залежності від тютюну, набуття нових та ускладнення наявних захворювань; формувати у підлітків якостей сильної особистості та здатності протистояти тютюнопалінню.
ХІД  УРОКУ:
І. Вступна розповідь вчителя.
Вірш
(читає учениця)
Ми увійшли в нове століття,
Ми на порозі нового життя.
Але чому навколо нас страхіття,
Із кожним днем ідемо в небуття?
Чому ніхто не мріє про майбутнє,
Не прагне жити без куріння й наркоти ?
І пляшку десь закинути, забути
Ніхто не хоче, скільки не проси.
Малий хлопчина,років сім, не більше,
Іде по вулиці з цигаркою в зубах.
Не знаєш, що йому від того буде гірше.
Шкідливій звичці він: «Так!»
Наркотики увесь безмежний світ заполонили
Дівчата й хлопці, попадаючи під вплив,
Страждають, помирають молодими,
А вороття нема, хоч як цього хотів.
Горілки пляшка часто прикрашає стіл,
І алкоголь панує в організмі.
Але є такі, що звикли жить, і п’ють без міри
Бо твердо мовили «Ні!» не маю сил.
Найголовніше у житті здоров’я
То ж думай про майбутнє ти.
Не дай перемогти курінню і алкоголю
І обійтись без наркоти.
Поглянь у чисте і безхмарне небо ,
Яскраве сонце світить з висоти
Шкідлива звичкам вірити не треба,
Лиш про здоров’я думай ти.
Яке  життя коротке і прикрасне!
Цінуй його і бережи щомить.
Здоров’я  хай в тобі не гасне,
І радість весело в душі бринить.
Кожній людині у житті доводиться вибирати, адже, зрештою, має на це право. Можливо і вам доводилося коли-небудь робити вибір: що вдягти на вечiрку, iз ким зустрічати Новий рік, залишати навчання у музичній школі чи далі його продовжувати тощо. Для того, щоб зробити правильний вибір, людина повинна усвідомити: хто вона є, ким хотіла б стати в житті, що слід зробити, щоб досягти цього. Тоді людина може зробити свій власний вибір і щодо доцільності чи недоцільності куріння.
II. Чи знаєте ви, що?..
- Куріння цигарок – це єдина причина смерті, якій можна запобігти в нашому суспільстві.
- Кожна цигарка містить 10 концерогенних речовин, що спричиняють рак легенів.
- Легені людини, яка випалює пачку цигарок на день у продовж року, наповнюються літром смоли.
- Кожна випаляна цигарка скорочує життя курців на вісім хвилин.
- Куріння може бути як фізичним (потребує організм ), так і психологічним (звичка, від якої важко відмовитися) наркотиком.
- 90% курців визнають те, що вони хотіли б покинути курити.
- Фізичні вправи не сприяють ліквідації негативних наслідків куріння.
III. Послухай, подумай, зупинись!
Про тютюн та куріння
розповідають учні:
Сторінка перша (історична).
Не можна сказати, що тютюн скрізь проникав без перешкод. З релігійних і екологічних мотивів у ряді країн, наприклад в Італії його оголосили «добавкою диявола». Римські папи навіть пропонували відлучати від церкви тих, хто нюхав або курив тютюн. В Англії за указом Єлизавети І курців прирівнювали до злодіїв і водили вулицями з мотузкою на шиї.
Яків І оголосив куріння шкідливим, неблагочестивим і непідходящим для цивілізованої людини заняттям. Свою знамениту працю «Про шкідливість тютюну» опублікував у 1604 році, яку закінчив словами: «Звичка, на яку гидко дивитися, нестерпна для нюху, шкідлива для мозку, небезпечна для легенів». Це була перша популярна книжка про шкідливість куріння. Після спустошливої пожежі в Москві 1634 року, причиною якої було куріння, його заборонили під страхом смертної кари.
В Росії торгівля тютюном і куріння дістали дозвіл у 1697 році за царювання Петра І, який сам став запеклим курцем, побувавши в Голландії. А чистий спирт почали добувати в VI – VII століттях араби і почали називати його «аль коголь», що означає «одурманюючий».
Правитель Спарти Лікург заборонив пити вино вищій знаті держави, але заохочував споювання рабів, щоб тримати їх у покорі.
У стародавній Індії вживати спиртні напої представникам вищих каст було заборонено. Звинувачених у пияцтві примушували пити кип’ячене вино доти, доки не наставала смерть. А коли викривали пияцтво жінки – на лобі їй випалювали тавро у вигляді посудини для вина, виганяли без права на притулок. Якийсь час і в Росії пияцтво переслідувалося державою. За часи правління Петра І п’яницям, які потрапили  до в’язниці, вішали на шию важку чавунну медаль «За пияцтво».
Тютюн родом із Америки. Історія прилучення європейців до куріння почалася так:
12 жовтня 1492 року матрос Родріго Тріста з корабля «Пінта» славнозвісної флотилії Христофора Колумба вигукнув: «Попереду – земля!»
Серед подарунків, що піднесли остров’яни Колумбові, було сушене листя "петум”. Це згорнуте листя вони курили.
У пошуках золота Колумб поплив далі на південь і 28 жовтня 1492 року зійшов на берег Куби. Мешканці зустрічали прибулих травою для куріння, яку називали «сигаро».
Після другого плавання Христофора Колумба (1493-1496) насіння тютюну завезли до Іспанії. Потім воно потрапило до сусідніх європейських країн, і в період великих географічних відкриттів морськими та караванними шляхами його доставили практично в усі куточки земної кулі.
Швидкому поширенню тютюну сприяла дивовижна його властивість – виробляти в людини потяг до куріння, який дуже важко перебороти. Тепер ми вже знаємо про наркотичну дію нікотину, але за тих далеких часів цій рослині приписували незвичайні якості. Наприклад, вважалося, що тютюн цілющий, його дим відганяє хвороби, злих духів тощо. Це зілля вважали стимулюючим і заспокійливим засобом, його листя використовували як лікувальну рослину.
У середині 30-х років XVIII століття славетний шведський природознавець Карл Ліней, що класифікував тваринний і рослинний світ, дав тютюнові назву «нікотічно» на честь Жана Ніко, який першим в Європі почав культувати тютюн.
Але в цій боротьбі тютюн і алкоголь усе-таки виявилися переможцями.
Сторінка друга (хімічна).
Яку хімічну структуру має тютюнове листя і що найсильніше впливає на організм?
Під час куріння відбувається так звана суха перегонка повітря, проходячи крізь шар тліючого тютюну, нагрівається до високої температури і виносить з нього різні речовини, які разом з димом надходять до легень. З продуктів сухої перегонки тютюну найбільше значення мають аміак, оксид вуглецю та канцерогенні вуглеводні, які сприяють виникненню злоякісних пухлин. У тютюновому дьогті міститься близько сотні хімічних речовин. Дехто з курців переконаний, що сигаретні фільтри, очищаючи дим від частинок, роблять його нешкідливим. На жаль, це не так.


Сторінка третя (медична).
Як кажуть, краще раз побачити, ніж сто разів почути. Коли доводиться бути в палатах, де лежать хворі на рак легенів, які занедужали після багаторічного куріння, бачити, як вони буквально задихаються – у мене виникло бажання вийти на вулицю, взяти за руку будь-якого молодика, що з таким шиком покурює цигарку, привести його сюди і сказати: «Дивися, ось чим усе це може закінчитися». Підступність тютюну і алкоголю полягає в тому, що розплата готується поволі, непомітно. Але вона – неминуча!
Сторінка четверта (економічна).
Масове куріння сприяє виникненню, розвиткові і ускладнення перебігу ряду захворювань майже в 1/3 населення Землі і зменшує середню тривалість людського життя. Підраховано, що населення земної кулі щороку викурює 12 мільйонів цигарок і сигарет. Після викурювання сигар і цигарок лишаються гільзи і фільтри, а також частина недокуреного тютюну. Загальна маса недокурків, кинутих будь-де, досягає 2520000 тонн. Курці щороку викурюють в атмосферу 720 т. синильної кислоти, 384000 т. аміаку, 109000 т. нікотину, 600000 т. дьогтю, понад 550000 т чадного газу та інших складових частин тютюнового диму.
Сторінка п’ята (бібліотечна).
Письменник В.Поволяєв повідомляє, що в місті Торонто на вулицях не побачиш людину із цигаркою в зубах. Це заборонено спеціальним декретом і порушникові загрожує чималий штраф, який одразу ж накладає поліція. У Нью-Йорку ухвалено закон, згідно з яким за куріння в громадських місцях каратимуть штрафом у розмірі 1000 доларів або роком тюремного ув’язнення. На 1000 доларів штрафують за куріння в громадських місцях і в Гонконгу. У Швеції на вулицях можна побачити величезні щити з такими надписами: «Хочеш жити – кидай курити». У США день 18 листопада оголошено національним днем бортьби з курінням. На передодні цього дня засоби масової інформації всіляко звертають увагу населення на шкідливість куріння.


IV.Учитель. Я хочу вам розповісти про зустріч двох шкільних товаришів. Під час першої зустрічі один з них був бадьорий і мав добрий вигляд для своїх сорока років. А тепер це була згорблена, немічна літня людина, яка спиралася на палицю і ледве переставляла ноги.
(Учитель зачитує діалог.)
     «Історія двох доль».
- Я навіть не посмів звернутися до нього з традиційним вітанням: «Як справи, старий?», бо переді мною справді був глибокий старець, – розповідає один з товаришів. Коли я підійшов до нього, він усміхнувся і, не чекаючи запитання, сказав:
- Як бачиш, справи мої кепські: облітеруючий ендартеріт. Ледве ходжу, а більше лежу в різних клініках, на курортах лікуюсь – і все марно. Гангрена починається, і, мабуть, не обійтися без ампутації стопи. Ось такі справи…
- Але ж палити хоч тепер кинув?
- Та тепер уже, звичайно, кинув, – не дуже впевнено відповів хворий.
І мені згадалося, як іще в 5 класі, він потайки від батька і вчителів палив у безлюдних місцях. У старших класах позичав гроші на сигарети або випрошував їх у перехожих.
- Невже ти не викурив за все життя жодної сигарети? – перервав він мої спогади.
- Ні, не викурив. І шкода, що ти палив із дитинства, адже твоя біда в основному й зумовлена багаторічним палінням.
- Я це знаю, мені давно говорили, що палити шкідливо – ще коли хвороба була в самому зародку. Я втомлювався під час бігу або навіть від тривалої ходьби! Лише після того, як зявилися сильні болі в ногах, я звернувся до хірурга. Той сказав, що в мене на стопах погано промацується пульс. Але палити не кидав до останньої хвилини, коли мені запропонували ампутацію стопи та й то, чесно кажучи, коли-не-коли й викуриш сигарету…
«Кепські справи», – закінчив він промовкою, яка дуже точно характеризувала його становище.


Обговорення діалогу з учнями:
- Чи шкода вам героя цієї розповіді?
- Чи мав він у свій час вибір між цигаркою і здоровим способом життя?
- Чи маєте ви вибір?
- Чому люди не задумуються над наслідками своїх дій?
- Який вибір робите ви?

Підбиття підсумків
1. Висновок учнів.
2. Слово вчителя.
Учитель. Я хочу вам побажати вистояти в цьому світі, обравши правильний для себе шлях. Будьте джерелом здоровя і добра! Якщо кожен скаже шкідливим звичкам «ні», то ми будемо мати в майбутньому здорове покоління. Отже, вибір за вами!
Зробіть його зараз в своєму серці, зробіть його в свою користь і на користь свого щасливого майбутнього.

Комментариев нет:

Отправить комментарий